De gevaren van een proteïnerijk dieet

We leven in een tijdperk waarin gezondheid en fitness centraal staan, wat een grote toename aan gym fanatiekelingen en bodybuilders met zich mee heeft gebracht. Voor zij die zich in deze levensstijl bevinden worden overdreven dosissen aan proteïnen (eiwitten) vaak als een onmisbaar gezien.

Proteïnerijke dieten zijn zo welliswaar de mode geworden voor zij die er fysiek op vooruit willen gaan, maar hoeveel is teveel?

Studies hebben uitgewezen dat de optimale dagelijkse hoeveelheid proteïnen ligt tussen 10 en 35% van je totale hoeveelheid calorieën. Bij vrouwen is dit gemiddeld een 46 gram en bij mannen is dit ongeveer 56 gram. Teveel eiwitten in je dieet kan verschillende problemen met zich meebrengen, voornamelijk dat je ervan bijkomt. Net zoals alle andere voedingsstoffen kan je lichaam slechts een bepaalde hoeveelheid per dag verwerken. Wanneer deze limiet overschreden wordt zal de overige hoeveelheid opgeslagen worden als vet, wat de voordelen van een proteïnerijk dieet volledig ondermijnt. Bij overconsumptie kan dit leiden tot spanningen in het darmkanaal met pijnlijke diarree en frequente winderigheid tot gevold.

Bovendien kan een proteïnerijk dieet leiden tot een gebrek aan energie doordat vaak belangrijke voedingsgroepen zoals vet en koolhydraten worden vermeden hoewel deze voornamelijke bronnen zijn van energie. Proteïnen kunnen wel worden omgezet in energie, maar dit vereist een grotere inspanning van je lichaam dan het omzetten van vetten of koolhydraten, met een lager uithoudingsvermogen als resultaat.

Een te hoge hoeveelheid proteïnen zal je lichaam belasten doordat het proces voor de omzetting van deze proteïnen meer water vereist dan andere voedingsstoffen – wat kan leiden tot dehydratatie, zoveel zelfs dat er wordt aangeraden meer dan anderhalve liter water te drinken per 100 gram proteïnen. Hierbij komt dan nog dat er voor deze omzetting een grote hoeveelheid zuurstof nodig is, wat tijdens het verteringsproces een grote impact heeft op je inspanningsvermogen.

Bij vele populaire proteïnerijke dieten worden dierlijke bronnen van eiwitten gekozen als hoofdbestanddeel van elke (warme) maaltijd. Dit brengt vaak een verhoogd cholesterolgehalte met zich mee wat aan de oorzaak kan liggen van allerhande kwalen, waaronder beroertes en hartaanvallen.

De oplossing is dus om een goede balans te vinden tussen je voeding. Onderzoek heeft reeds lange tijd uitgewezen dat de meerderheid van de mensen met een evenwichtig voedingspatroon van nature voldoende proteïnen binnenkrijgen, dit zonder speciale dieten of voedingssupplementen.

Reacties

reacties