Worden de effecten van wandelen vaak onderschat?

In onze moderne fitness georiënteerde leefwereld zijn activiteiten zoals joggen, lopen en andere vormen van fitness moeilijk weg te denken, nochtans ligt wandelen steeds aan de basis van al deze activiteiten.

Het lijkt nogal overbodig om aan te geven dat wandelen gezond is, niet enkel omdat je ermee in beweging bent; maar het zorgt ook voor meer mentale ontspanning, een betere longfunctie en bespaart je zelfs centen (korte afstanden te voet afleggen in plaats van met de auto kan je aardig wat geld besparen op lange termijn).

Is wandelen dan de oplossing voor al mijn gezondheidsproblemen?

Niet echt, maar het is wel een goed begin. Wandelen is voor velen een enorm toegankelijke stap in de juiste richting bij het werken aan een actievere levensstijl.

Studies hebben aangetoond dat zelfs een half uur wandelen per dag voor een drastische verbetering zorgt in je cardiovasculaire gezondheid, je beenderen versterkt en bovendien helpt om van die extra kilootjes af te geraken. Bovendien verlaagt voldoende beweging je kans op kankers (voornamelijk borst- en endeldarmkanker) en ziektes zoals hartaandoeningen en diabetes.

Wordt wandelen niet overschat?

In sommige gevallen worden de positieve effecten van het stappen nogal overschat. Even slenteren in de winkelstraat, hoewel een goed begin, brengt natuurlijk niet dezelfde voordelen voor je gezondheid met zich mee als een intensief fitnessregime. Echter kan het voor velen wel een deur openen naar andere vormen van fysieke activiteiten, zo heeft regelmatig wandelen een effect op de verschillende spiergroepen en pezen die gebruikt en belast worden tijdens het joggen of lopen; wat beginners met weinig tot geen conditie toelaat geleidelijk over te gaan van een passieve levensstijl naar een leven met meer activiteit.

Bijkomend heeft de mogelijkheid tot het nemen van een wandeling (wie is nog nooit wat rond gaan slenteren op een zomerse lunchpauze) een geweldig effect op je stemming en stressniveau. Fysieke inspanning laat endorfines vrij in je lichaam wat je kalmeert en de combinatie met wat mentale rust geeft je opnieuw wat verfrissing en energie.

Over het algemeen is wandelen dus een zwaar onderschatte vorm van inspanning. Het is een volkomen gratis, motiverende en toegankelijke activiteit voor (bijna) iedereen. Hoewel je door wat vaker te voet te gaan niet onmiddellijk een superconditie zal krijgen of dat perfecte lichaam is het wel de perfecte eerste stap naar een gezondere levensstijl op zowel mentaal als fysiek vlak.

Reacties

reacties